zaterdag 30 mei 2009

Duitse sloopregeling voorbeeld voor Nederland?

Vrijdag 29 mei, ging in Nederland de sloopregeling voor auto's van start. De regeling moet consumenten aansporen hun oude auto weg te doen voor een nieuwe. Als tegemoetkoming krijgt men een flinke subsidie. De regeling moet vooral de verkoopcijfers van nieuwe auto's positief beïnvloeden.

In Duitsland bestaat zo'n regeling, officieel de Umweltprämie maar beter bekend als Abwrackprämie, sinds begin dit jaar. En het is een enorm succes! Meer als 1,4 miljoen Duitsers hebben intussen van de regeling gebruikt gemaakt. Het inleveren van een oude bolide levert 2.500 Euro op als men in ruil daarvoor een nieuwe auto koopt. En dat heeft de Duitse autodealers geen windeieren gelegd. In april werden 19% meer auto's verkocht in Duitsland. En terwijl het in de hele wereld slecht gaat met de verkoop van nieuwe auto's (ook in landen met een sloopregeling) heeft Duitsland als enige land geen reden tot klagen. Het succes heeft de Duitse regering inmiddels doen besluiten de Abwrackprämie te verlengen tot het einde van het jaar.

Interessant is de vraag welk merken en modellen nu het meeste heeft geprofiteerd van de regeling. Een verkoopsoverzicht naar model is te zien in de zogenaamde Neuzulassungszahlen over het eerste kwartaal van 2009 (vergeleken met het eerste kwartaal van 2008). Daaruit blijkt vooral dat de kleine auto's het meeste hebben geprofiteerd. Met name de verkoop van oude modellen als de Fiat Panda (+ 356,9%), de Suzuki Swift (+ 153,2%) en de Ford Ka (+ 488,5%) vallen op in de statistieken. Als we kijken naar merken als totaal komen VW en Opel als winnaars uit de bus.

Gaat het in Nederland ook hoge verkoopcijfers opleveren. Het is afwachten!

Auf Wiedersehen!

Kees

Geen opmerkingen: