woensdag 13 augustus 2008

Berliner Luft

Berlijn behoort absoluut tot het lijstje van mijn favoriete steden. In het voorjaar van 1988 was ik er voor het eerst en heb nog de situatie van 'voor de muur' kunnen aanschouwen. Sinds 2004 woon ik deels in Duitsland, in de buurt van Hannover, en is Berlijn met de snelle ICE in anderhalf uur te bereizen. Het gevolg: ik kom een paar maal per jaar in de Duitse hoofdstad.

Wat trekt me in Berlijn? Het is combinatie van een bewogen recente geschiedenis én de aanwezigheid van die geschiedenis in het stadsbeeld. Berlijn ademt geschiedenis en dat hebben maar weinig steden. Met die bewogen geschiedenis doel ik op de tweede wereld oorlog en de koude oorlog met haar 'Muur'. Je hoeft niet ver te zoeken om die geschiedenis te vinden. Zeker als je Berlijn ook een keer bezocht hebt voor de Mauerfall (Val van de Berlijnse Muur) in november 1989. Ik ga vaak op zoek naar stadsbeelden van toen en nu.

Alhoewel het stadsbeeld verandert, gaat het toch langzamer als men zou verwachten. Ik ben toch iedere keer weer verbaasd wat er nog te zien is van die geschiedenis na bijna 20 jaar Mauerfall. Ok, de 'binnenstad' is erg gemoderniseerd maar wie de moeite neemt om iets meer 'naar buiten' te gaan komt interessante zaken tegen. Zoals stukken muur, gebouwen in oude (soms embarmelijke) toestand, bijzondere gevels en overblijfselen van de tweede oorlog. Dus niet blijven hangen op de Kurfürstendamm (dat is echt passé) of de Brandenburger Tor maar ga wat verder ver!

Afgelopen zomervakantie hebben we weer eens weekje Berlijn gedaan. Nu ik weet thuis ben, tijd voor wat terugblikken. De komende dagen dus enkele Berlijnberichten!

Auf Wiedersehen
Kees

Geen opmerkingen: