woensdag 18 augustus 2010

Duits station in Zwitserland

Ik schreef al eerder dat ik iets met uithoeken heb. Na de Zuidoostelijke Passau te hebben bezocht, heb ik de meeste Zuidwestelijke uithoek van het Duitse spoorwegnet bezocht. Het station Basel Badischer Bahnhof.

Nu hoor ik u denken. Basel ligt toch in Zwitserland? Ja klopt, maar het station Basel Badischer Bahnhof ligt dan wel in Zwitserland, het is een Duits treinstation. Het station zelf is Duits douanegebied. Zodra men de perrons verlaat, passeert men de douane. En vanwege deze situatie is het treinticket waarmee ik onbeperkt op het Duitse spoorweg kan reizen geldig tot en met Basel Badischer Bahnhof. Voor een bezoek aan de stad Basel ben ik daar vandaag uitgestapt en te voet richting de binnenstad gelopen. Basel heeft naast het Badischer station ook nog een officieel Zwitsers station, genaamd Basel SBB.

De merkwaardige situatie waarin Basel Bad. Bf. zich bevindt, heeft een historische oorsprong. In de tijd dat Duitsland nog bestond uit allerlei staatjes bouwde de Badische Staatseisenbahnen een spoorlijn van Mannheim naar de Zwitserse grens. De stad Basel wilde graag dat de lijn in de stad eindigde in 1852 kwam het tussen de regering van Baden en Zwitserland tot een akkoord. Het oorspronkelijke station lag aanvankelijk op een andere locatie maar omdat Basel als stad groter werd, ging men op zoek naar een nieuwe locatie. Het huidige stationsgebouw dateert van 1913

Basel Badischer Bahnhof wordt hoofdzakelijk bediend door de ICE-treinen van de Duitse spoorwegen die Basel SBB als eindpunt hebben. De Duitse regionale en lokale treinen uit het Zuidwesten (zoals de universiteitsstad Freiburg) hebben Basel Bad. Bf. als eind/-beginpunt.

Wie in Basel Badischer Bahnhof uitstapt, loopt in een dik half uur naar het station Basel SBB. Met een van de vele trams gaat het iets sneller.

Auf Wiedersehen

Kees

Geen opmerkingen: