woensdag 11 augustus 2010

Reizen in het onbekende Duitsland

Vandaag ben ik begonnen aan een treintrip van een week met mijn DB-Jubileumspas in het onbekende Duitsland. Alleen voor de eerste dag heb ik een bestemming uitgezocht en een zitplaats gereserveerd. Voor de rest van de week bekijk ik van dag tot dag waar ik heen ga. Alhoewel ik me wel ga concentreren op het Zuiden. Want vanuit mijn woonplaats nabij Hannover is dat toch het verst weg en haal ik het meeste uit het ticket (je bent en blijft een Nederlander, toch?).

Doel is vandaag de Beierse stad Bamberg. Van diverse mensen heb ik gehoord dat het een mooie stad is die redelijk ongeschonden uit de tweede wereldoorlog is gekomen. En dat betekent dat de binnenstad zijn historische karakter nog goed behouden heeft.

De trip ben ik begonnen in Hannover. De stad die de Expo in 2000 heeft aangegrepen om het stationsgebouw en stationsplein eens helemaal onder handen te nemen. Dat zouden meer Duitse steden eens moeten doen want veel grote stationsgebouwen zien er van buiten en ook van binnen ‘grausam’ uit.

Hannover is als een van de grootste Messe-steden (bekend van onder ander de technologiebeurs Cebit) ook een van de duurste steden om te overnachten zowel in Duitsland als wereldwijd. Hannover, industriestad van weleer en deels nog steeds. De stad van bandenfabrikant Continental, koekjesmerk Bahlsen en reisorganisatie TUI.
Vanuit Hannover, via de hogesnelheidslijn, in 2 uur tijd met de ICE (InterCityExpress) naar Würzburg. Een van de weinige trajecten waar de ICE 300 km per uur kan rijden. Een spectaculair stukje spoor met fantastische uitzichten over het mooie Duitse landschap.

Alhoewel het einddoel van vandaag Bamberg is, is de verleiding groot om ergens uit te stappen. De ICE-conducteur meldt braaf bij ieder nieuw station welke overstapmogelijkheden ik heb. Alhoewel ik dat ook kon lezen in het ‘Reiseplan’ dat op mijn zitplaats klaar lag. In alle lange afstandstreinen van de DB vinden reizigers de dienstregeling van de trein met niet alleen een aankomst- en vertrektijden op ieder station maar ook de belangrijkste overstapmogelijkheden. Ben toch maar blijven zitten om volgens het plan van vandaag in Würzburg over te stappen op de Regionalexpress naar Bamberg.



Auf wiedersehen
Kees

Geen opmerkingen: